Najnowsze wpisy, strona 40


kwi 15 2019 Ile kosztuje wynajem biura w Warszawie
Komentarze: 0

Stawki czynszowe za wynajem powierzchni w warszawskich budynkach biurowych klasy A są średnio ponad 30 proc. wyższe niż w biurowcach klasy B, wynika z raportu Walter Herz, w którym przeanalizowanych zostało 500 obiektów biurowych w Warszawie  

Opracowanie zawiera szczegółowy opis zasobów, jakimi aktualnie dysponuje warszawski rynek biurowy, obrazując jego potencjał. – W raporcie zawarte zostały gruntowne dane dotyczące wysokości wywoławczych stawek czynszowych i kosztów eksploatacyjnych, obowiązujących w poszczególnych budynkach biurowych w Warszawie, jak również opisane czynniki, które mają wpływ na ich wysokość w korelacji z lokalizacją, powierzchnią, datą ukończenia i klasą budynków, czy posiadanymi certyfikatami. Poza dogłębną analizą oferty obiektów zlokalizowanych na rynku warszawskim, atutem publikacji są mapy przedstawiające zagęszczenie powierzchni, dostępnych w poszczególnych dzielnicach – informuje Bartłomiej Zagrodnik, Partner Zarządzający w Walter Herz.  

Studium dostarcza szczegółowej wiedzy na temat oferty biurowej w aglomeracji warszawskiej, która oferuje dziś 5,65 mln mkw. powierzchni. Według szacunków analityków Walter Herz, w ciągu najbliższych 2-3 lat w Warszawie oddane zostanie około 850 tys. mkw. biur. Większość dużych inwestycji, pozostających w trakcie realizacji skupiona jest w centralnej części miasta, a najwięcej z nich powstaje u zbiegu ulicy Prostej z Towarową, w okolicy ronda Daszyńskiego. Jednocześnie, deficyt atrakcyjnych gruntów w centralnej części Warszawy stymuluje proces zastępowania starszych budynków nowoczesnymi obiektami biurowymi.     

Warszawski rynek nigdy dotąd nie cieszył się większym zainteresowaniem. Popyt na stołeczne biura jest dwukrotnie większy niż nowa oferta deweloperów. Chłonność rynku jest tak duża, że współczynnik pustostanów spadł w Warszawie do poziomu 8,6 proc., osiągając najniższą wartość od 7 lat i nadal się obniża, ponieważ budowa większości realizowanych teraz projektów potrwa jeszcze przeszło rok.        

Niedobór nowej podaży powoduje, że średnie stawki czynszowe idą powoli w górę. Na podwyżki wpływ ma także niespotykane dotąd w historii warszawskiego rynku zapotrzebowanie na biura. Na przeciętną wysokość stawek czynszowych rzutuje również jakość oddawanych powierzchni. Jak wskazują dane zebrane w raporcie Walter Herz, w warszawskich biurowcach klasy A i A+, które przede wszystkim wchodzą teraz na rynek, ceny za wynajem powierzchni są o 30,7 proc. wyższe niż w obiektach klasy B i B+.

Ponadto, większość z oddawanych w ostatnich latach biurowców to budynki certyfikowane. W takich projektach, jak wynika z opracowania, opłaty eksploatacyjne są wprawdzie o około 5 proc. niższe, ale stawki czynszowe o 13 proc. wyższe niż w biurowcach nie posiadających certyfikatu. Starsze budynki, które zwykle oferują niższy standard niż nowe, charakteryzują się natomiast niższym poziomem czynszów, ale znacznie wyższymi kosztami eksploatacyjnymi.

Analitycy Walter Herz prognozują, że ceny za wynajem powierzchni biurowych w Warszawie w najbliższym czasie będą utrzymywały się nadal w trendzie wzrostowym. Dobra koniunktura gospodarcza w naszym kraju, czy zaklasyfikowanie Polski do krajów rozwiniętych według FTSE Russell podbija zainteresowanie zachodnich oraz globalnych firm naszym rynkiem. To z kolei przekłada się na wzrost zainteresowania wynajmem powierzchni biurowych w największych ośrodkach biurowych w kraju i w konsekwencji wzrostem stawek czynszowych, co szczególnie dotyczy najatrakcyjniej zlokalizowanych, wyjątkowych pod względem architektonicznym obiektów.      

o Walter Herz

Walter Herz jest wiodącym na rynku, polskim podmiotem prowadzącym działalność w sektorze nieruchomości komercyjnych na terenie całego kraju. Od 7 lat firma świadczy kompleksowe, specjalistyczne usługi w zakresie doradztwa inwestycyjnego. Zapewnia pełną obsługę firmom oraz instytucjom związanym z rynkiem nieruchomości. Eksperci Walter Herz wspierają klientów w poszukiwaniu i wynajmie powierzchni, komercjalizacji inwestycji, a także procesie zarządzania i administrowania projektami.

Poza siedzibą w Warszawie, firma posiada odziały w Krakowie i Gdańsku. Powołała pierwszą w kraju Akademię Najemcy, która oferuje najemcom powierzchni komercyjnych z całej Polski bezpłatne szkolenia stacjonarne, prowadzone w największych miastach w kraju. W trosce o najwyższy poziom etyczny świadczonych usług wprowadziła Kodeks Dobrych Praktyk. Firma Walter Herz jest zrzeszona w organizacjach i stowarzyszeniach wspierających rozwój sektora BPO/SSC w Polsce. 

dompress : :
mar 26 2019 Dwa razy więcej biur trafiło do najemców...
Komentarze: 0

Rok 2018 zapisał się rekordowo wysokim popytem na warszawskie biura, a szybkie tempo wzrostu katowickiego rynku pozwoliło mu wyprzedzić Poznań pod względem podaży        

W 2018 roku w największych ośrodkach biurowych w kraju do najemców trafiło przeszło 1,5 mln mkw. biur. Ponad 850 tys. mkw. powierzchni zakontraktowane zostało na rynku warszawskim, który odnotował pod tym względem najlepszy wynik w swojej historii, a na rynkach regionalnych wynajęte zostało łącznie blisko 650 tys. mkw. biur – informuje Walter Herz.   

Za jedną trzecią najmu w regionach odpowiada Kraków. W stolicy Małopolski popyt sięgnął 220 tys. mkw. Wysoką chłonnością nadal wyróżniał się także rynek wrocławski, na którym w ubiegłym roku podpisano umowy na wynajem 165 tys. mkw. powierzchni. W Krakowie i Wrocławiu zakontraktowana została większość powierzchni biurowej, wynajętej poza Warszawą. Trójmiasto odnotowało swój udział w ogólnym wolumenie wynajmu na poziomie 87 tys. mkw., w Poznaniu zapotrzebowanie przekroczyło 70 tys. mkw.           

- Nowym zjawiskiem, jakie mogliśmy obserwować w ubiegłym roku, szczególnie widocznym na rynku warszawskim była ekspansja operatorów powierzchni coworkingowych i biur serwisowanych. Ta grupa najemców wygenerowała kilkanaście procent popytu na biura w Warszawie. Rozwój tego segmentu ma znaczący wpływ na ewolucję rynku biurowego w naszym kraju, decydujący dla jego przyszłego kształtu  – zauważa Mateusz Strzelecki, Partner i Head of Regional Markets w Walter Herz. 

Zasoby polskiego rynku liczą ponad 10 mln mkw. powierzchni biurowej 

W minionym roku zasoby biurowe w naszym kraju zwiększyły się o prawie 750 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni. W Warszawie przybyło zaledwie 230 tys. mkw. biur, co jest najsłabszym wynikiem od kilku lat. Sukcesem mogą się jednak pochwalić rynki regionalne, które łącznie zwiększyły ofertę o około 520 tys. mkw. powierzchni.   

W największych miastach w Polsce jest już ponad 10 mln mkw. nowoczesnej powierzchni biurowej. Najwięcej w Warszawie - ponad 5,5 mln mkw., w Krakowie 1,27 mln mkw. i we Wrocławiu 1,07 mln mkw. 

- Wrocław odnotował w 2018 roku najlepszy wynik w historii, zarówno jeśli chodzi o wartość popytu, jak i nowej podaży – komentuje Mateusz Strzelecki. Na wrocławskim rynku, jak oblicza Walter Herz, przybyło w minionym roku 147 tys. mkw. biur. Wrocław, podobnie jak Kraków, który wzbogacił się w zeszłym roku o ponad 155 tys. mkw. powierzchni biurowych, dysponuje już przeszło milionem mkw. powierzchni biurowych. 

- Na uwagę zasługuje również rynek katowicki, na którym podaż na koniec zeszłego roku przekroczyła 0,5 mln mkw. powierzchni. Tym samym Katowice wyprzedziły Poznań, który w ubiegłym roku zwiększył ofertę zaledwie o ponad 20 tys. mkw. i oferuje aktualnie około 480 tys. mkw. biur – dodaje ekspert Walter Herz.      

Biurowa Polska w budowie

Do największych obiektów biurowych ukończonych w 2018 roku należą: Olivia Star w Gdańsku (43 tys. mkw.), Olivia Prime A w Gdańsku (29 tys. mkw.), Sagittarius Business House we Wrocławiu (25 tys. mkw.), Ogrodowa 8 w Łodzi (28 tys. mkw.), Equal Business Park C w Krakowie (23 tys. mkw.), Centrum Praskie Koneser (21 tys. mkw.) w Warszawie, Proximo II w Warszawie (20 tys. mkw.), Equator IV w Warszawie (19 tys. mkw.), O3 Business Campus III w Krakowie (19 tys. mkw.), Retro Office House we Wrocławiu (18 tys. mkw.), KTW I w Katowicach (18 tys. mkw.), czy Spokojna 2 w Lublinie (18 tys. mkw.).

W największych miastach w kraju w trakcie budowy pozostaje ponad 1,7 mln mkw. powierzchni biurowych. Około 790 tys. mkw. biur powstaje w Warszawie, z czego jak szacują analitycy Walter Herz, około 260 tys. mkw. ma zostać oddane do końca bieżącego roku. Większość z realizowanej w aglomeracji powierzchni w ciągu najbliższych dwóch, trzech lat oddana zostanie w dużych kompleksach biurowych, w których zaprojektowane zostały także budynki wysokościowe, jak na przykład Varso, The Warsaw Hub, Warsaw Unit, czy Generation Park. 

Inwestycje prowadzone w regionach przyniosą wkrótce około 915 tys. mkw. powierzchni biurowej. Najwięcej nowych projektów powstaje w Krakowie (250 tys. mkw.) i we Wrocławiu (208 tys. mkw.), gdzie realizowany jest kompleks Business Garden z 90 tys. mkw. powierzchni. W Trójmieście w trakcie budowy jest 130 tys.  mkw. biur, a w Poznaniu inwestorzy zapowiadają w tym roku oddanie do użytku 110 tys. mkw. powierzchni.

Brakuje wolnych biur

Nadzwyczajna chłonność naszego ryku biurowego spowodowała, że w ciągu ostatniego roku współczynnik powierzchni niewynajętej spadł we wszystkich największych ośrodkach biznesowych w kraju do średniego poziomu 8,5 proc.  

W Warszawie wskaźnik pustostanów, który utrzymuje się w podobnych granicach, nie był tak niski od wielu lat. Obiekty biurowe oddawane w stolicy są już na ogół skomercjalizowane w około 80 proc. Wyjątkiem nie są też w pełni wynajęte budynki w momencie ukończenia budowy. Świetnym przykładem jest tu będący na ukończeniu  kompleks biurowy Mennica Legacy Tower, położony przy skrzyżowaniu Prostej i Żelaznej. W skład obiektu wchodzi 130 metrowa wieża i sąsiadujący z nią 36 metrowy Budynek Zachodni, który w całości został wynajęty przez firmę WeWork, operatora powierzchni coworkingowych. Większość z ponad 65 tys. mkw. powierzchni, jaką oferuje kompleks została zaś zakontraktowana przez mBank. Porozumienie dotyczące wynajmu ponad 40 tys. mkw. powierzchni na nową siedzibę banku stanowi jedną z największych transakcji w historii rynku biurowego w Polsce. 

Warszawskie projekty, które pozostają w trakcie realizacji zabezpieczone umowami najmu mają około 40 proc. powierzchni. Najtrudniej jest znaleźć wolne biura w budynkach zlokalizowanych w centralnej części miasta. 

W 2018 roku współczynnik pustostanów obniżył się na wszystkich rynkach biurowych w kraju. Nawet w takich miastach jak Kraków, czy Wrocław, w których odnotowany został spory przyrost zasobów biurowych. Świadczy to bardzo dobitnie o dużym zapotrzebowaniu na powierzchnię biurową zgłaszanym przez najemców. 

 

dompress : :
mar 14 2019 Walter Herz otwiera kolejny cykl szkoleń...
Komentarze: 0

Po sukcesie poprzednich sesji, Walter Herz rozpoczyna tegoroczną edycję spotkań w Akademii Najemcy. Warsztaty odbywać będą się w Warszawie, Krakowie i we Wrocławiu      

Na najbliższe szkolenie w Akademii Najemcy firma Walter Herz zaprasza 27. marca br. do warszawskiego biurowca Astoria przy ulicy Przeskok 2. Warsztaty poświęcone będą aranżacji elastycznego i funkcjonalnego miejsca pracy. Poprowadzi je Bartłomiej Zagrodnik, Partner Zarządzający w Walter Herz i Ewelina Solecka, Workplace Consulting Manager w Grupie Nowy Styl. Uczestnicy dowiedzą się, jak rozplanować przestrzeń biurową, aby wspierała efektywność pracy oraz kreatywność zespołu i była dopasowana do potrzeb wszystkich pracowników, a także organizacji i stylu pracy w firmie. Prowadzący podzielą się również wiedzą na temat projektowania różnego typu biur, poruszą kwestie dotyczące optymalizacji kosztów związanych z adaptacją powierzchni, a w części Round Table udzielą odpowiedzi na pytania nurtujące słuchaczy.   

Kolejny panel, którego tematem będą relokacje i renegocjacje, zaplanowany został na 16. kwietnia br. Miejscem zjazdu będzie tym razem Kraków. Szkolenie odbędzie się w kompleksie biurowym High5 przy ulicy Pawiej 9. Szkolenie będzie prowadził Mateusz Strzelecki, Partner i Head of Regional Markets w Walter Herz. 

Tegoroczny cykl wykładów zaplanowany został w trybie comiesięcznych spotkań z przerwą wakacyjną. Twórcy Akademii zapraszają na zajęcia przedstawicieli firm z całego kraju, a także wszystkich najemców zainteresowanych kwestiami związanymi z procesem wynajmu i aranżacji biur oraz ewolucją segmentu nieruchomości biurowych w Polsce.   

Partnerem przedsięwzięcia jest m.in. Grupa Nowy Styl, europejski lider w zakresie kompleksowych rozwiązań meblowych dla przestrzeni biurowych i miejsc użyteczności publicznej, która opracowała autorski program szkolenia: Workplace. Planowanie kluczem do sukcesu. Wszystkie warsztaty prowadzone będą w topowych lokalizacjach, w których swoje prestiżowe przestrzenie biurowe udostępni firma Business Link, zarządzającą siecią coworkingową i prywatnymi biurami na wynajem, partner wspierający Akademii.

Warsztaty poprowadzą eksperci z długoletnim doświadczeniem w pracy na rynku wynajmu powierzchni komercyjnych w naszym kraju. Wykładowcy podzielą się swoją wiedzą dotyczącą relokacji biur, renegocjacji warunków kontraktów, najnowszych trendów w projektowaniu przestrzeni biurowych oraz obecnych oczekiwań młodych ludzi związanych z miejscem pracy.      

Pomysłodawca Akademii Najemcy, firma Walter Herz jest wiodącym na rynku, polskim podmiotem prowadzącym działalność w sektorze nieruchomości komercyjnych na terenie całego kraju. Od ponad 7 lat WH świadczy kompleksowe, specjalistyczne usługi w zakresie doradztwa inwestycyjnego. Zapewnia pełną obsługę firmom oraz instytucjom związanym z rynkiem nieruchomości. Eksperci Walter Herz wspierają klientów w poszukiwaniu i wynajmie powierzchni, komercjalizacji inwestycji, a także procesie zarządzania i administrowania projektami. Firma ma siedzibę Warszawie oraz oddziały regionalne w Krakowie i Gdańsku. 

Więcej informacji : https://akademianajemcy.pl/

 

Autor: Walter Herz 

 

dompress : :
mar 11 2019 Walter Herz rozbudowuje departament wyspecjalizowany...
Komentarze: 0

Walter Herz poinformowała o dołączeniu do firmy Andrzeja Szymczyka, który objął stanowisko Associate Director Hospitality Department. Rozbudowa utworzonego ponad rok temu działu hotelowego stanowi kontynuację procesu wdrażania strategicznych zmian w strukturze firmy. 

Andrzej Szymczyk dołączył do zespołu Walter Herz z początkiem marca br. Będzie odpowiedzialny za wzmacnianie relacji i rozwój linii biznesowej firmy związanej z sektorem nieruchomości hotelowych w Polsce oraz nadzorowanie projektów i badań związanych z tym segmentem rynku.   

Ekspert ma ponad 15 letnie doświadczenie w pracy na rynku nieruchomości hotelowych. Karierę rozpoczął na wybrzeżu Atlantyku w USA, a następnie kontynuował ją w Londynie, m.in. w takich placówkach jak Hilton London Paddington oraz The Cumberland, jednym z największych londyńskich hoteli. Pracował również jako dyrektor Sprzedaży i Marketingu w Hotelu Narvil Conference & Spa oraz luksusowym hotelu Pałac Ciekocinko Resort & Wellness, wspierając wzrost inwestycyjny firm, w których był zatrudniony. Odpowiadał także za rozwój start-upu meeting.pl, umożliwiającego zakup i organizację eventów on-line , jak również rozwój sieci sprzedaży rozwiązań technologicznych dla obiektów hotelowych globalnej firmy Tink Labs na polskim i ukraińskim rynku.   

Andrzej Szymczyk będzie odpowiedzialny m.in. za realizację strategii firmy w dziedzinie doradztwa inwestycyjnego oraz wdrożenie standardów związanych z obsługą inwestorów z segmentu hotelowego. Będzie koordynował pracę teamu w zakresie przygotowania prognoz i analiz lokalizacyjnych oraz finansowych, jak również sporządzaniu raportów dotyczących rynku nieruchomości hotelowych, w opracowywaniu których zespół wykazał się już imponującymi umiejętnościami, czego przykładem może być ostatni dogłębny raport o rynku hotelowym w Łodzi.  

- Cieszymy się, że Andrzej dołączył do zespołu Walter Herz. Jego bogate doświadczenie zdobywane, zarówno w Polsce, jak i na rynkach brytyjskim i amerykańskim pozwoli wzmocnić pozycję naszej firmy, jeśli chodzi o doradztwo strategiczne dla podmiotów związanych z segmentem nieruchomości hotelowych. Nasi klienci, którzy poszukują różnych opcji optymalizacji biznesu, dzięki jego wszechstronnej wiedzy zyskają zaś nieocenione wsparcie - komentuje Bartłomiej Zagrodnik, Partner Zarządzający w Walter Herz.  

Walter Herz jest wiodącym na rynku, polskim podmiotem od 7 lat prowadzącym działalność w sektorze nieruchomości komercyjnych na terenie całego kraju. Firma świadczy kompleksowe, specjalistyczne usługi w zakresie doradztwa inwestycyjnego. Zapewnia pełną obsługę firmom oraz instytucjom związanym z rynkiem nieruchomości. Eksperci Walter Herz wspierają klientów w poszukiwaniu i wynajmie powierzchni, komercjalizacji inwestycji, a także procesie zarządzania i administrowania projektami. Poza siedzibą w Warszawie, firma posiada odziały w Krakowie i Gdańsku. 

WH powołała pierwszą w kraju Akademię Najemcy, która oferuje najemcom powierzchni komercyjnych z całej Polski bezpłatne szkolenia stacjonarne, prowadzone w największych miastach w kraju. W trosce o najwyższy poziom etyczny świadczonych usług agencja wprowadziła Kodeks Dobrych Praktyk. Firma Walter Herz jest zrzeszona w organizacjach i stowarzyszeniach wspierających rozwój sektora BPO/SSC w Polsce.  

dompress : :
lut 28 2019 Biura aranżowane z myślą o pokoleniu Z
Komentarze: 0

Jakimi biurami firmy kuszą młodych, zdolnych ludzi? W jakich miejscach chcą pracować? 

Trudności z pozyskaniem i utrzymaniem utalentowanych ludzi sprawiają, że oczekiwania pracowników dotyczące miejsca pracy stały się dla firm jednym z podstawowych kryteriów przy wyborze nowej lokalizacji biurowej. Atrakcyjnie usytuowane, oryginalne i funkcjonalne biuro stanowi niewątpliwie wartość dodaną w firmie, ale przede wszystkim jest obecnie skutecznym instrumentem HR-owym. Zwiększającym szanse na zatrudnienie najzdolniejszych przedstawicieli najmłodszej generacji, która uznawana jest za mobilną i wielozadaniową, skupiającą indywidualiści, ambitne, kreatywne i niezależne osoby, dla których priorytetem jest rozwój. 

Przyjazne i funkcjonalne miejsce 

Pokolenie Z oczekuje atrakcyjnie zaaranżowanej, zróżnicowanej i wyposażonej w najnowsze rozwiązania technologiczne przestrzeni do pracy, która przede wszystkim powinna być funkcjonalna i przyjazna. Ma gwarantować dobre samopoczucie i pobudzać do kreatywnego myślenia, a także zachęcać do interakcji i współpracy. Otoczenie biura powinno zaś sprzyjać utrwalaniu zdrowych nawyków, związanych z aktywnością fizyczną i ekologią. 

Kluczowe znaczenie dla młodych ludzi ma też oczywiście lokalizacja. Najwyżej punktowane są świetnie skomunikowane miejsca, do których można łatwo dojechać z wszystkich rejonów miasta. Wzrastająca rola innowacyjności opartej na współpracy sprawia zaś, że firmy chętnie lokują biura w miejscach, które skupiają szeroką reprezentację tej samej branży.  

- Poza kosztami wynajmu i chęcią usprawnienia działalności operacyjnej firmy, kluczowym czynnikiem, który ma podstawowy wpływ na decyzję o wyborze nowego biura są oczekiwania pracowników związane z miejscem pracy. Dostęp do talentów jest dla najemców nie mniej istotny przy selekcji niż inne aspekty związane z nową lokalizacją biurową – przyznaje Bartłomiej Zagrodnik, Partner Zarządzający w Walter Herz. – Jeszcze nie tak dawno większość firm poszukujących powierzchni biurowych precyzowało tylko swoje oczekiwania dotyczące wielkości powierzchni, wysokości stawek czynszowych, czy kluczowych warunków umowy. Dziś wiele z nich prosi doradców o znalezienie i zaprojektowanie biura, które będzie miejscem, gdzie młodzi ludzie chcieliby pracować. Chodzi o stworzenie takiej przestrzeni, w której mogliby czuć się tak dobrze, jak w domu - dodaje Bartłomiej Zagrodnik.  

Przestrzenie wspierające kreatywność i ułatwiające relaks

Fit-out miejsca pracy ma wspierać kreatywność, ale jednocześnie także otwierać pole do relaksu w wolnych chwilach. Stąd w przestrzeniach biur spotykamy dziś takie atrakcje, jak ścianki do wspinaczki, zjeżdżalnie, pokoje do medytacji, pomieszczenia do odpoczynku, czy masażu, symulatory golfa, sale do gier wideo, czy pokoje bilardowe. 

Powierzchnia biura powinna być przestrzenią elastyczną, przystosowaną do różnych trybów pracy, a jej aranżacja iść w stronę tworzenia przestrzeni aktywnych, które można zmieniać w zależności od potrzeb w danym momencie. Mobilne ściany, lekkie meble, czy przenośne siedzenia pozwalają na przykład na szybkie wydzielenie strefy potrzebnej do dyskusji, a przy tym także inspirującej do kreowania ciekawych rozwiązań. 

 

Dla wygody pracowników przestrzeń powinna być zróżnicowana i służyć, zarówno pracy zespołowej,  jak i  indywidualnej pracy w skupieniu. Wyraźną tendencją jest natomiast odchodzenie od typowych open space na rzecz powierzchni dzielonej licznymi przepierzeniami, półściankami, szklanymi taflami, czy wysoką zielenią , gdzie otwarta przestrzeń skupiająca stanowiska pracy odgradzana jest strefami kuchennymi, czy salami konferencyjnymi. 

 

Łamanie stereotypów

 

Dla lepszego efektu przełamywane są przy tym często standardy tradycyjnej aranżacji biurowej i projektowane przestrzenie tematyczne, stylizowane na przykład na bibliotekę, parkiet dyskotekowy, czy kino. Klasyczny desing łamią też pojawiające się w biurowych wnętrzach murale i grafiki.  

 

Dobremu samopoczuciu pracowników sprzyja również zieleń, której w biurach jest teraz coraz więcej. Ma doskonały wpływ na jakość powietrza, co pozwala zmniejszyć zmęczenie i obniżyć poziom stresu. W biurach umieszczane są żywe ściany z mchem lub inną roślinnością, płaszczyzny z zieleni dzielące przestrzeń, a dziedzińce i tarasy na dachach obsadzane nawet wysokimi drzewami i urozmaicane elementami małej architektury z wykorzystaniem wody. 

 

Niebagatelną rolę dla sprzyjającej aury odgrywa też światło i dźwięk. Projektowana przestrzeń powinna w pełni zaspokajać wymagania zespołu odnośnie akustyki i naświetlenia pomieszczeń, które są niezwykle ważnymi parametrami, decydującymi o ogólnym zadowoleniu pracowników. Dla komfortu pracujących biuro powinno być wyposażone w cichy sprzęt i ergonomiczne meble. 

 

Szerokie spektrum udogodnień i inicjatywy integracyjne

Z doświadczeń specjalistów  Walter Herz wynika, że w projektowanie nowych biur pracodawcy coraz częściej angażują pracowników, którzy podejmują decyzję, co do niektórych rozwiązań, które widzieliby w nowej przestrzeni. W tym celu najczęściej organizowane są warsztaty i wywiady w firmie by ustalić zakres indywidualnych potrzeb członków załogi i tym samym rzeczywiste wymagania firmy związane z poszukiwaną powierzchnią.  

Kluczową rolę w odpowiednim przystosowaniu budynków do dzisiejszych wymagań najemców i pracowników odgrywają też sami deweloperzy. Nowoczesne biurowce projektowane są tak by oferowały wszystkie cechy inteligentnych budynków i udogodnienia zwiększające komfort użytkowania. Ich właściciele na tym jednak nie poprzestają, starają się czynnie uczestniczyć w życiu najemców. Firmy zarządzające biurowcami często organizują różnego rodzaju eventy i imprezy integracyjne, których celem jest nawiązanie relacji między najemcami i ich pracownikami. Urządzają pokazy, warsztaty, wieczory tematyczne, czy zajęcia sportowe na terenie budynku, a nawet maratony gier. 

Ponadto, udostępniają praktyczne aplikacje, ułatwiające komunikację wewnętrzną i informujące o podejmowanych inicjatywach. Dzięki takim rozwiązaniom mobilni przedstawiciele najmłodszego pokolenia mogą za pośrednictwem smartfona korzystać z różnych udogodnień w budynkach, składać rezerwacje i zamówienia, czy zdobywać bieżące informacje związane z miejscem pracy.

Największym uznaniem cieszą się niewątpliwie kompleksy biurowe oferujące szereg dodatkowych usług towarzyszących, jak centra konferencyjne, restauracje ze zdrową żywnością, kawiarnie, gabinety stomatologiczne, fitness cluby, czy przedszkola. W otoczeniu, których znajdują się liczne sklepy, banki, poczta, pralnia, salony urody, punkty usługowe, itp. Takie usytuowanie zapewnia bowiem możliwość załatwienia bieżących potrzeb w drodze do pracy.  

 

Autor: Walter Herz

 

dompress : :