Najnowsze wpisy, strona 29


cze 17 2020 Warszawski biurowiec EQ2 Grupy Waryński...
Komentarze: 0

Do budynku biurowego EQ2 najemcy wprowadzą się w 1Q 2021 roku. Biurowiec osiągnął już docelową wysokość, a zakończenie prac konstrukcyjnych uczczone zostało symboliczną wiechą. Za komercjalizację projektu odpowiada firma Walter Herz.

EQ2 to kolejna inwestycja biurowa, którą Grupa Holdingowa Waryński realizuje w Warszawie. Ekskluzywny biurowiec powstaje na bliskiej Woli, u zbiegu ulic Wschowskiej i Ordona. Nowoczesny obiekt o powierzchni ponad 4300 mkw. zaoferuje najwyższej klasy powierzchnię biurową oraz powierzchnię usługową usytuowaną na parterze budynku.

Budowa EQ2 ruszyła we wrześniu 2019 roku, a z końcem lutego br. budynek osiągnął stan zero. W technologii ścian szczelinowych wykonana została dwukondygnacyjna część podziemna biurowca z miejscami parkingowymi. Aktualnie inwestor poinformował o zakończeniu prac konstrukcyjnych budynku i zamknięciu tym samym kolejnego etapu budowy inwestycji. W następnych fazach realizacji projektu, zgodnie z przyjętym harmonogramem, kontynuowane będą prace wykończeniowe na elewacji i we wnętrzu obiektu.       

- Budynek EQ2 został zaplanowany jako domknięcie pierzei ulicy Ordona. W przyszłości będzie ona stanowić jedną z głównych osi komunikacyjnych Odolan. I tak, jak planowany tramwaj w końcu połączy Wolę z Ochotą, tak budynek EQ2 łączy kameralność ze standardem centrum, ekologię i sztukę, pracę z relaksem - mówi Bogdan Borkowski, prezes zarządu Waryński S.A. Grupa Holdingowa.

Butikowy, szklany biurowiec powstaje na terenie Woli, która wyrasta na największy hub biznesowy Warszawy, w pobliżu Dworca Zachodniego i dwóch głównych arterii komunikacyjnych miasta – alei Jerozolimskich i Prymasa Tysiąclecia. Lokalizacja budynku w pobliżu ścisłego centrum pozwala jego użytkownikom na wygodne korzystanie z transportu miejskiego, w tym także biegnącej niedaleko nowej linii metra.

W pobliżu EQ2 znajduje się wiele klimatycznych terenów zielonych i rekreacyjnych, stanowiących atut tej części warszawskiej Woli, a w najbliższym sąsiedztwie budynku usytuowane są praktyczne usługi, restauracje i klub fitness. Od lotniska im. Chopina natomiast dzieli biurowiec tylko 10 km.     

- Najemcy doceniają, zarówno standard wykonania EQ2, jak i usytuowanie biurowca. Dużą zaletą dla firm poszukujących powierzchni biurowej w obrębie centralnego obszaru Warszawy jest także bliski termin oddania budynku, wyznaczony na początek przyszłego roku. Firmy, które zdecydują się ulokować w tym prestiżowym budynku swoją siedzibę, będą mogły wprowadzić się do biur wykończonych zgodnie z indywidualnymi wymaganiami już w pierwszym kwartale przyszłego roku - informuje Bartłomiej Zagrodnik, Managing Partner/CEO w Walter Herz.

We wszystkich, swoich projektach Grupa Holdingowa Waryński kładzie nacisk na rozwiązania ekologiczne. W przypadku EQ2 ich zastosowanie potwierdzi certyfikat BREEAM na poziomie Very Good.

Projekt zakłada szereg innowacyjnych rozwiązań. Na terenie obiektu znajdzie się miejsce ładowania aut elektrycznych. Natomiast na zielonej części dachu biurowca rozmieszczone zostaną ule miejskie. W otoczeniu EQ2 znajdzie się także specjalnie zaprojektowana pod tym kątem zieleń. Kojący wpływ otaczającej budynek natury uzupełni także roślinność, pełniąca funkcję naturalnych elementów wystroju wnętrz biurowca.    

Wyjątkowy charakter lokalizacji podkreśli również inspirujące sąsiedztwo. Kamienica usytuowana w pobliżu EQ2 stać się ma zewnętrzną galerią sztuki. Zapewni to użytkownikom biurowca niepowtarzalne, artystyczne otoczenie pracy.   

dompress : :
cze 09 2020 Xceedance Consulting Polska wybrała na nową...
Komentarze: 0

Xceedance, globalny dostawca technologii i rozwiązań analitycznych w zakresie zarządzania usługami ubezpieczeniowymi zdecydował się przenieść swoją siedzibę w Polsce do budynku biurowego High5ive 4 położonego przy ulicy Pawiej w Krakowie. Nowe biuro, rozlokowane na powierzchni 1500 mkw., zaaranżowane zostanie w myśl reguł work-life balance, z uwzględnieniem potrzeb biznesowych Xceedance. Pozwoli to firmie na dalszy rozwój kadry na rynku EMEA (Europa, Bliski Wschód, Afryka).

- Kierując się rozwojem Xceedance, poszukiwaliśmy biura w atrakcyjnej, krakowskiej lokalizacji z łatwym dostępem do komunikacji miejskiej i centralnie usytuowanymi udogodnieniami. Nasze cele obejmowały stworzenie kreatywnego, angażującego miejsca pracy dla naszego zespołu i przyszłych współpracowników. Dzięki rygorystycznemu procesowi zamówień publicznych wybraliśmy High5ive, który spełnił nasze potrzeby dotyczące wysokiej jakości powierzchni oraz lokalizacji. Ponadto kompleks, charakteryzuje się nowoczesnymi, przyjaznymi środowisku cechami, w tym certyfikacją LEED - mówi Marek Kaszczyc, Senior Vice President and Managing Director of Xceedance Consulting Polska.

- Zadaniem naszego zespołu było zagwarantowanie firmie Xceedance kompleksowego wsparcia przy wyborze optymalnej lokalizacji, która w pełni zaspokajałaby jej potrzeby rozwoju w Krakowie w perspektywie najbliższych 5 lat. Zakres pracy agencji obejmował, nie tylko wyszukanie najbardziej optymalnej dla firmy powierzchni i negocjację warunków najmu. Byliśmy również odpowiedzialni za fit-out biura. W drodze przetargu, po analizie kosztów i negocjacji wycen wyłoniona została pracownia architektoniczna Konrada Krusiewicza - The Design Group, która odpowiada za design nowej siedziby Xceedance – informuje Mateusz Strzelecki, Partner / Head of Regional Markets w Walter Herz.  

- Od początku wiedzieliśmy, że w przypadku tego projektu dużą rolę będzie odgrywał project management i wysoki standard aranżacji, więc kluczowe były zaawansowane negocjacje wycen oraz kompleksowa koordynacja procesu projektowego - mówi Emilia Kalińska, Regional Coordinator w Walter Herz.

- Zaczynając pracę nad projektem biura dla młodego zespołu Xceedance wiedzieliśmy, że musimy stworzyć przestrzeń „na luzie”, w której każdy może czuć się dobrze, niemalże jak u siebie w domu. Ważne było dla nas zastosowanie przyjaznych kolorów oraz faktur, które wprowadziliśmy na welurowych kotarach oraz panelach akustycznych w pokojach spotkań. Kolorów jest dużo, jednak nie są one dominujące ani przytłaczające. Dodatkowo, przełamane zostały ciemnym drewnem, które nadaje przytulnego charakteru z lekko eleganckim sznytem. Wprowadziliśmy również elementy stylu industrialnego jak np. otwarte sufity czy charakterystyczne przeszklenia z czarnymi szprosami. Szklenia wyznaczają nam rytm wnętrz, ponieważ ich linie przenikają całą przestrzeń, co dało możliwość stworzenia spójnej całości. Pojawiają się w postaci czarnych listew MDF, a także jako ramki trzymające w ryzach kolorowe, roślinne tapety, czy grafiki w salach spotkań z motywami przewodnimi wspierającymi komunikację wewnętrzną firmy – opowiada Martyna Smętek, projektantka z The Design Group, odpowiedzialna za koncepcję biura. 

- To, co będzie widoczne dopiero po zakończeniu realizacji to nazewnictwo salek, tj. Bali, Palermo, Hogwart. Nazwy zostały wytypowane w drodze konkursu przeprowadzonego wśród pracowników biura, co stworzyło im możliwość aktywnego wkładu w projekt wnętrz – dodaje Karolina Kózka, projektantka z The Design Group.

High5ive to projekt, który doskonale wpisuje się w aktualne potrzeby pracowników biurowych. Oferuje duże powierzchnie, zielone otoczenie i bardzo dobre połączenie z wszystkimi rejonami miasta, a dzięki sąsiedztwu dworca kolejowego, także i kraju. Na tle konkurencji kompleks wyróżnia również najwyższy standard rozwiązań architektonicznych.  

High5ive, położony w najlepiej skomunikowanym obszarze Krakowa, tuż obok Dworca Głównego i Galerii Krakowskiej oferuje w pięciu budynkach 70 tys. mkw. nowoczesnej przestrzeni biurowej. Poza doskonałą lokalizacją biznesową, sukces komercyjny przyniosło projektowi również szerokie zastosowanie ekologicznych rozwiązań oraz wygodny dostęp do użytecznych usług, z których najemcy i pracownicy firm mogą w nim korzystać, w tym zastosowanie autorskiego systemu operacyjnego Connected by Skanska. 

 

o Walter Herz

Walter Herz jest wiodącym na rynku, polskim podmiotem prowadzącym działalność w sektorze nieruchomości komercyjnych na terenie całego kraju. Od 7 lat firma świadczy kompleksowe oraz strategiczne doradztwo: najemcom, inwestorom i właścicielom nieruchomości. Zapewnia pełną obsługę dla sektora prywatnego, jak i publicznego. Eksperci Walter Herz wspierają klientów w poszukiwaniu i wynajmie powierzchni biurowych, doradzają w przypadku projektów inwestycyjnych oraz projektów hotelowych.

Poza siedzibą w Warszawie, firma posiada odziały w Krakowie i Gdańsku. Firma Walter Herz jest twórcą Akademii Najemcy, pierwszego w Polsce projektu, który wspiera i edukuje najemców powierzchni komercyjnych z całej Polski, szkolenia są stacjonarne, prowadzone w największych miastach w kraju. W trosce o najwyższy poziom etyczny świadczonych usług wprowadziła Kodeks Dobrych Praktyk. 

 

dompress : :
cze 04 2020 Rynek biurowy post-covidowej ery
Komentarze: 0

Autor: Bartłomiej Zagrodnik, Managing Partner/CEO w Walter Herz

Rynek biurowy zwolnił, ale jego perspektywy nie są złe

Po tym, jak firmy sprawnie przestawiły tryb pracy na zdalny, dziś możemy obserwować kolejne fale powrotów do biur. Po okresie stagnacji, widoczne jest też większe zainteresowanie powierzchniami biurowymi. Najemcy wykazują chęć renegocjacji warunków najmu, jak również rearanżacji zajmowanych powierzchni. Należy przy tym zauważyć, że jeszcze bardziej wzrosła rola lokalizacji przy wyborze nieruchomości.

Generalnie na kształt rynku biurowego najsilniej wpływają dziś dwie tendencje, tj. dążenie do optymalizacji kosztów w celu redukcji ryzyka finansowego oraz starania zmierzające do zapewnienia możliwie największego bezpieczeństwa osobom powracającym do biur.

Od samego początku kwarantanny mieliśmy do czynienia z wysoką aktywnością najemców, którzy zwracali się do wynajmujących z zapytaniami o obniżki czynszów. Jeżeli chodzi o naszych klientów rzadko spotykaliśmy się jednak z sytuacją, by firmy chciały zrywać umowy najmu lub w drastyczny sposób zmniejszać powierzchnię biurową, by ograniczyć wydatki. Pomocne były w tym na pewno wcześniej wdrożone rozwiązania płynnościowe, jak możliwość przesunięcia płatności i harmonogramów, czy rozłożenie na raty oraz czasowa obniżka czynszu, a także redukcje i podnajmy powierzchni.

Sporej części firm lockdown jednak nie przeszkodził w realizacji planów. Nie tylko nie wdrożyły żadnych procedur związanych z redukcją kosztów, ale sprawnie domykały procesy związane z relokacją swoich biur lub podjęte wcześniej renegocjacje umów najmu.

Powszechna weryfikacja zapotrzebowania na biura

Trzeba natomiast przyznać, że większość najemców jest teraz dużo bardziej ostrożna w podejmowaniu decyzji. Firmy uważnie przyglądają się wszystkim pozycjom kosztowym. Wdrażają projekty weryfikacyjne pod kątem zapotrzebowania na powierzchnie, opierając się na założeniach dotyczących nowego sposobu funkcjonowania i trybu pracy. Jakie będą ich realne potrzeby będzie można się jednak przekonać w kolejnej fazie, kiedy ludzie wrócą do biur i ujawnią się nowe nawyki oraz oczekiwania pracowników. Dodatkowo, sytuacja jest wciąż dynamiczna. W kolejnych miesiącach liczne firmy ucierpią jeszcze z powodu wstrzymania zleceń czy zamówień od klientów.  

Spodziewamy się większej liczby renegocjacji i optymalizacji wydatków niż dotychczas, w przeważającej mierze związanych z poszukiwaniem oszczędności. Może to przynieść większą popularność obiektom biurowym w lokalizacjach poza centrum oraz wzrost zainteresowania biurami typu flex, które muszą po załamaniu rynku zmienić nieco swoją formułę. Nie będzie jednak wyprowadzek z biur na dużą skalę.

Mieliśmy do czynienia z zagrożeniem, którego nikt się nie spodziewał. Teraz powoli zmienia się sposób myślenia o pracy w przestrzeniach biurowych, bo podobna sytuacja może się powtórzyć. Firmy zastanawiają się nad przemodelowaniem, zarówno samych biur, w których trzeba dziś zapewnić więcej przestrzeni, jak i prognozują zmiany związane z nową organizacją pracy. W wielu przypadkach powierzchnie zostaną przeprojektowane, a szczególny nacisk położony będzie na bezpieczeństwo i higienę.

Biura niezbędne do interakcji  i pracy zespołowej

Wymogi wiążące się z ochroną osobistą oraz utrzymaniem dystansu pomiędzy stanowiskami pracy sprawiają, że biura funkcjonować będą teraz w innych trybach godzinowych i cyklach miesięcznych. W ten sposób powstaną nowe modele biznesowe w zarządzaniu powierzchnią biurową. Wiele firm zdecyduje się prawdopodobnie na rozpraszanie struktur i większe znaczenie zyska system łączący pracę biurową z pracą zdalną.

Należy jednak przyznać, że COVID-19 nie przyniósł nic nowego, przyspieszył jedynie istniejące już wcześniej trendy. Dla firm z sektora IT home office nie jest przecież nowością. Już wcześniej w dużym stopniu, nie tylko ta branża właśnie tak pracowała. W zależności jednak od profilu firmy praca zdalna jest mniej lub bardziej efektywnym rozwiązaniem. Niemniej, dziś pewne jest, że będzie coraz szerzej praktykowana. Mówi się o 30 proc. osób, które już na stałe będą pracowały z domu.

Lepszy przepływ informacji i stopień interakcji można jednak często uzyskać dzięki obecności zespołów w biurze. Jest to szczególnie ważne w przypadku terminowych projektów i skomplikowanych zadań. Tradycyjne biuro jako miejsce spontanicznej wymiany myśli będzie więc nadal odgrywało główną rolę. Bardziej prawdopodobne wydaje się zatem utrzymanie biur, które są siedzibami firm i mniejszych oddziałów lokalnych, które uzupełnione zostaną stanowiskami pracy świadczonej zdalnie.

Obecna sytuacja przyczyni się również do przyśpieszenia digitalizacji wielu procesów, a co za tym idzie także zmiany sposobu świadczenia usług. Coraz większe znaczenie w planowaniu będzie miało też wykorzystanie zaawansowanych aplikacji na smartfony, które pomagają usprawnić funkcjonalność biur i komunikację między pracownikami.

Nieunikniony spadek popytu

Jeśli zaś chodzi o chłonność rynku, moim zdaniem spadnie popyt na biura i wzrośnie poziom pustostanów w Polsce. Dzięki temu wiele krajowych rynków biurowych zyska balans i złapie rozsądne wskaźniki, co tylko je uzdrowi. Do marca bieżącego roku segment biurowy rozwijał się bowiem w nienotowanym wcześniej tempie. Padały kolejne rekordy dotyczące popytu i podaży. Skutki wywołanego przez COVID-19 kryzysu odczuły natomiast najbardziej centra handlowe i hotele. Biura nie ucierpiały tak dotkliwie.

Długofalowo jednak także rynek biurowy będzie musiał zmierzyć się z dużym spadkiem popytu. Zmieni się też zasadniczo strategia wyboru lokalizacji przez najemców. W tej chwili decyzje związane z wynajęciem nowego biura, czy przedłużeniem umowy najmu są najczęściej przez firmy odsuwane w czasie.

Recesja nie ominie naszego kraju, ale w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej może nie być tak silna, jak w strefie euro. Dlatego w dłuższej perspektywie spowolnienie gospodarcze nie powinno mieć większego wpływu na atrakcyjność inwestycyjną naszego rynku. Polska pozostanie interesująca dla inwestorów lokujących kapitał w segmencie nieruchomości komercyjnych, co jest tym bardziej prawdopodobne jeśli weźmiemy pod uwagę wysoką rentowność obiektów zlokalizowanych w naszym kraju.

Rozwój uzależniony od finansowania inwestycji

Dużym wyzwaniem dla całego sektora będzie natomiast finansowanie inwestycji. Realizowane dziś projekty mają już wsparcie finansowe i mogą się pochwalić zaawansowanym poziomem komercjalizacji. Jak trudne będzie zdobycie finansowania dla kolejnych inwestycji dopiero się okaże. Bardzo wyraźnie widoczne jest bowiem zaostrzanie polityki kredytowej przez banki, a nawet wstrzymywanie finansowania. To zapewne odbije się na wynikach rynku w kolejnych kwartałach, jeśli sytuacja nie wróci do normy. Tym bardziej, że sektor nieruchomości komercyjnych, w dużym stopniu finansowany z kredytów, nie może liczyć w Polsce na alternatywne źródła finansowe, jak przedsięwzięcia inicjowane w innych krajach.  

I w tym właśnie upatruję główne źródło trudności dla branży i dalszego rozwoju rynku biurowego. Jeśli banki zablokują dopływ kapitału na inwestycje, jego rozwój zostanie zatrzymany. Nie ma natomiast dużego kłopotu z realizacją bieżących projektów. W Polsce budowy nie zostały ustawowo zamknięte, jak we Włoszech, czy Hiszpanii. Prace budowlane, choć w ograniczonym zakresie, prowadzone są nieprzerwanie. Także ze względu na ciepłą zimę. Na tempo budów duży wpływ miał natomiast powrót do domu pracowników zza wschodniej granicy i ograniczony zakres funkcjonowania urzędów.

 

o Walter Herz

Walter Herz jest wiodącym na rynku, polskim podmiotem prowadzącym działalność w sektorze nieruchomości komercyjnych na terenie całego kraju. Od 7 lat firma świadczy kompleksowe oraz strategiczne doradztwo: najemcom, inwestorom i właścicielom nieruchomości. Zapewnia pełną obsługę dla sektora prywatnego, jak i publicznego. Eksperci Walter Herz wspierają klientów w poszukiwaniu i wynajmie powierzchni biurowych, doradzają w przypadku projektów inwestycyjnych oraz projektów hotelowych.

Poza siedzibą w Warszawie, firma posiada odziały w Krakowie i Gdańsku. Firma Walter Herz jest twórcą Akademii Najemcy, pierwszego w Polsce projektu, który wspiera i edukuje najemców powierzchni komercyjnych z całej Polski, szkolenia są stacjonarne, prowadzone w największych miastach w kraju. W trosce o najwyższy poziom etyczny świadczonych usług wprowadziła Kodeks Dobrych Praktyk.  

dompress : :
maj 28 2020 Kameralne biurowce zyskują na popularności...
Komentarze: 0

W obecnym, gorącym czasie przemian rynkowych ekskluzywna powierzchnia w centralnie zlokalizowanych, butikowych biurowcach to dobra opcja dla firm migrujących z dużych, warszawskich obiektów 

Ubiegły rok należał do rekordowych pod względem ilości powierzchni wynajętej na warszawskim rynku biurowym, który od kilku lat rozwijał się w tempie nie notowanym wcześniej w historii. Marzec tego roku przyniósł diametralne zmiany. Covid-19 całkowicie zmienił rynkową rzeczywistość. Trudno jeszcze określić, jak bardzo wpłynie na trendy w dłuższej perspektywie, ale już dziś wiadomo, że wiele firm poszukuje sposobów na ograniczenie wydatków związanych z wynajmem powierzchni. W post-covidowych realiach na popularności zyskać mogą wysokiej klasy, kameralne biurowce, które oferują mniejsze powierzchnie w bezkonkurencyjnych, biznesowych lokalizacjach w Warszawie.         

Niszowy produkt biurowy z najwyższej półki 

Butikowe nieruchomości biurowe, zapewniające wysokiej klasy powierzchnie i świetny serwis, odpowiadają tylko za niewielką część stołecznej oferty. Według obliczeń Walter Herz, w zrewitalizowanych kamienicach oraz ekskluzywnych, nowoczesnych budynkach biurowych usytuowanych w śródmiejskich rejonach Warszawy znajduje się zaledwie ponad 270 tys. mkw. powierzchni.  

- Oferta tego typu obiektów nie jest duża. A z uwagi na niski poziom pustostanów notowany na warszawskim rynku przed epidemią, który w centrum miasta nie przekraczał 5 proc., wolnych biur jest w nich bardzo mało. Niemniej, relokacją do kameralnych biurowców interesuje się sporo podmiotów. To dla firm optymalne rozwiązanie, tak ze względu na zmianę charakteru pracy zespołów, jak i optymalizację kosztów wynajmu w sytuacji spowolnienia gospodarczego, z którym musimy się dziś wszyscy mierzyć - mówi Bartłomiej Zagrodnik, Managing Partner/CEO w Walter Herz. – Oszczędności w tym przypadku należy jednak liczyć, nie tyle ze względu na stawki za metr, bo te należą do najwyższych na rynku, ale całkowite ceny za wynajem kompaktowych powierzchni - dodaje.    

Luksusowe miejscówki   

Ekskluzywne biurowce oraz odrestaurowane kamienice biurowe położone w centralnej strefie biurowej miasta, które często wybijają się swoją architekturą, stanowią wyjątkową część oferty warszawskiego rynku biurowego. W niektórych wypadkach można rzec nawet, że to dobro narodowe. Wybierane są zwykle przez podmioty świadome wpływu, jaki prestiżowy adres siedziby ma na wizerunek firmy. To najczęściej miejsca pracy jednostek sektora usług biznesowych, firm finansowych, doradczych, konsultingowych, kancelarii prawnych, biur architektonicznych, agencji marketingowych, a także stowarzyszeń i organizacji międzynarodowych oraz placówek dyplomatycznych. 

Poza najwyższym standardem, jaki oferują, ich mocną stroną jest otoczenie. Zlokalizowane w najlepszych punktach Warszawy, zapewniają bezpośredni dostęp do bogatej infrastruktury miejskiej, a często także sąsiedztwo terenów zielonych. Oferują widok na parki i strefy rekreacyjne, jak również najciekawsze deptaki i skwery miejskie oraz kultowe miejsca na mapie Warszawy. Wyznacznikiem ich atrakcyjności jest też nierzadko zaplecze handlowo-usługowe, a nawet rozrywkowe. Projektowane jako budynki mixed-use w wielu przypadkach łączą powierzchnię biurową z ofertą handlową, gastronomiczną, usługową i kulturalną.    

Warszawskie perełki biurowe

Jednym z najbardziej rozpoznawalnych i reprezentacyjnych butikowych biurowców w Warszawie jest Centrum Królewska. Wysokiej klasy budynek, zaprojektowany w pracowni APA Kuryłowicz & Associates, położony jest w sercu miasta, przy skrzyżowaniu ulicy Marszałkowskiej z Królewską, naprzeciw Ogrodu Saskiego. Jego charakterystyczna bryła, przypominająca zwiniętą kartkę papieru, załamaną pod kątem prostym od strony sąsiadujących z nim budynków oraz elewacja z płyt z ekologicznego spieku ceramicznego nadają mu niepowtarzalny wygląd. Z górnych pięter budynku roztacza się niezapomniany widok na korony drzew Ogrodu Saskiego, a w dalszej perspektywie na czerwone dachy budynków Starego Miasta. Obiekt zapewnia najnowocześniejsze rozwiązania techniczne, wygodny parking i praktyczne rozwiązania dla rowerzystów.    

Nieopodal biurowca Centrum Królewskiej położony jest odrestaurowany budynek biurowy Plac Bankowy 1. Oferuje najwyższej jakości biura w historycznych murach, w których prawie 200 lat temu działał bank i giełda, a w latach powojennych prosperował Hotel Saski. W renowację biurowca zaangażował się oscarowy scenograf Allan Starski, który stworzył dziedziniec na wzór nowojorskich kamienic. Biurowiec wyróżnia się też ciekawą iluminacją. W jego sąsiedztwie, przy skrzyżowaniu dwóch głównych arterii miasta, ulicy Marszałkowskiej i alei Solidarności znajdują się modne warszawskie restauracje i knajpki oraz stacja metra Ratusz.  

Reprezentacyjną, warszawską nieruchomością biurową jest też budynek Foksal City. Kameralny biurowiec klasy A położony jest w prestiżowej lokalizacji w historycznej dzielnicy miasta, przy Trakcie Królewskim, na tyłach zabytkowego pałacu hrabiny Marii Przeździeckiej. Budynek oferuje przestrzeń biurową z segmentu premium w sercu biznesowego i kulturalnego centrum miasta. Obiekt zaprojektowany przez pracownię architektoniczną Juvenes, Hol wybija się stylowo zaprojektowaną fasadą, nawiązującą do nurtu dekoracyjnego art deco.  

Wyjątkowy, warszawski obiekt biurowy położony jest też przy placu Zbawiciela, gdzie krzyżuje się ulica Mokotowska z Marszałkowską, w jednej z najbardziej znaczących, warszawskich lokalizacji. Renaissance Building dysponuje luksusową przestrzenią biurową, strefą handlową oraz parkingiem podziemnym. Historia tej eleganckiej, zabytkowej kamienicy sięga 1902 roku. W 2006 roku budynek został przebudowany i zaadaptowany na cele biurowe, a w 2017 roku przeszedł gruntowny remont.  

Jednym z najbardziej interesujących, kameralnych obiektów w Warszawie jest też strzelisty, szklany biurowiec Moniuszki 1A. Budynek zlokalizowany jest na terenie warszawskiego Śródmieścia, w pobliżu stacji metra Świętokrzyska. W 2014 roku poddany został modernizacji, podczas której wykorzystane zostały najwyższej klasy elementy techniczno-instalacyjne, jak i materiały wykończeniowe. Biurowiec z charakterystyczną, jednolitą szklaną elewacją i bogatą ofertą udogodnień dla użytkowników ulokowany jest w komunikacyjnym, kulturalnym i biznesowym hubie Warszawy. Kamień i szkło dekoracyjne, starannie dobrane elementy wyposażenia oraz umieszczona w centralnym punkcie kameralna recepcja tworzą w nim przyjemne i nowoczesne środowisko pracy. 

Nad Wisłą, na warszawskim Powiślu powstał natomiast budynek The Tides. Biurowiec jest ostatnim dziełem wybitnego architekta prof. Stefana Kuryłowicza, którego wizjonerski projekt był wielokrotnie nagradzany w konkursach architektonicznych. Poza wyjątkową, falującą bryłą odznacza się niepowtarzalnym otoczeniem. Stoi przy tętniących życiem Bulwarach Wiślanych i oferuje nieograniczony widok na Wisłę i panoramę prawego brzegu Warszawy. Na parterze budynku ulokowane są modne, warszawskie restauracje z tarasami.  Wysokiej klasy obiekt zapewnia też nowoczesną przestrzeń eventowo-konferencyjną stworzoną nawet dla tysiąca uczestników oraz klub fitness. 

W pobliżu placu Zawiszy i warszawskiego Dworca Centralnego, wśród historycznych kamienic usytuowany jest z kolei butikowy, szklany biurowiec Nowogrodzka Square. Sześciopiętrowy budynek, zaprojektowany w pracowni HRA, wpisuje się w historyczne otoczenie modernistycznych kamienic. Fasada wykonana z surowego betonu w uchylnych oknach została uzupełniona półprzejrzystym kamieniem - onyxem. Biurowiec oferuje górny taras z panoramą na miasto oraz wielkomiejski pasaż, który powstał pomiędzy ulicą Nowogrodzką a alejami Jerozolimskimi.  

Nowoczesny budynek biurowo-handlowy Nowy Świat 2.0 uzupełnia natomiast kompleks CBF Nowy Świat położony w pobliżu ronda gen. Charles’a de Gaulle’a z charakterystyczną palmą. Kameralny obiekt został zaprojektowany przez pracownię architektoniczną AMC Architekci. Zastosowane zostały w nim nowoczesne rozwiązania technologiczne, zapewniające oszczędność energii i minimalizację wpływu na środowisko naturalne, dzięki czemu otrzymał certyfikat ekologiczny LEED Gold. Oryginalna, zaokrąglona, przeszklona fasada daje w nim szeroki dostęp do światła naturalnego.   

Ciekawą elewacją wyróżnia się także odrestaurowana kamienica położona przy Poznańskiej 37, w której niegdyś mieszkał i tworzył poeta Miron Białoszewski. Lipiński Passage to zabytkowy budynek z 1897 roku, który oferuje powierzchnię biurową klasy premium oraz zaplecze handlowo-usługowe. Artystyczna kamienica położona jest w ścisłym centrum Warszawy, na rogu alei Jerozolimskich i ulicy Emilii Plater, w sąsiedztwie Dworca Centralnego. Zaletą lokalizacji jest otoczenie wysokiej klasy hoteli, butików i restauracji. Pod szklanym dachem stylowego biurowca Lipiński Passage biznes spotyka się ze sztuką. 

Najwyższej klasy powierzchnię w nowej części biurowej oferuje również teraz legendarny, warszawski Cedet, zlokalizowany w ścisłym centrum miasta przy ulicy Kruczej. Zbudowany w latach 50-tych XX wieku Centralny Dom Towarowy odzyskał swój pierwotny charakter, stając się znów jedną z najciekawszych wizytówek Warszawy. Na budynku został zainstalowany neon z charakterystyczną strzałką, będący odwzorowaniem pierwowzoru.  

Przy odnowionym placu Grzybowskim zlokalizowany jest zaś historyczny obiekt biurowy Le Palais, który powstał w wyniku gruntownej rewitalizacji dwóch zaprojektowanych w stylu neorenesansowym kamienic z XIX w. Po przebudowie zabytkowe budynki usytuowane przy Próżnej 7 i 9 stały się eleganckim wyróżnikiem tej historycznej części Warszawy. Parter budynków, oferujący przestrzeń handlowo-usługową, wpisuje się w modny restauracyjno-kawiarniany ciąg deptaku, który powstał przy zmodernizowanej ulicy Próżnej.  

 

 

o Walter Herz

Walter Herz jest wiodącym na rynku, polskim podmiotem prowadzącym działalność w sektorze nieruchomości komercyjnych na terenie całego kraju. Od 7 lat firma świadczy kompleksowe oraz strategiczne doradztwo: najemcom, inwestorom i właścicielom nieruchomości. Zapewnia pełną obsługę dla sektora prywatnego, jak i publicznego. Eksperci Walter Herz wspierają klientów w poszukiwaniu i wynajmie powierzchni biurowych, doradzają w przypadku projektów inwestycyjnych oraz projektów hotelowych.

Poza siedzibą w Warszawie, firma posiada odziały w Krakowie i Gdańsku. Firma Walter Herz jest twórcą Akademii Najemcy, pierwszego w Polsce projektu, który wspiera i edukuje najemców powierzchni komercyjnych z całej Polski, szkolenia są stacjonarne, prowadzone w największych miastach w kraju. W trosce o najwyższy poziom etyczny świadczonych usług wprowadziła Kodeks Dobrych Praktyk.  

 

dompress : :
maj 11 2020 W Polsce przybywa najwięcej hoteli czterogwiazdkowych...
Komentarze: 0

Zainteresowanie inwestorów sektorem hotelowym w Polsce jest wciąż duże, choć plany związane z wprowadzaniem nowych projektów zostaną teraz dokładnie zweryfikowane

Z najnowszego raportu firmy doradczej Walter Herz wynika, że od 2012 roku liczba skategoryzowanych obiektów hotelowych w Polsce wzrosła o ponad  30 proc. W lipcu minionego roku w kraju było 2635 hoteli. Dominowały wśród nich obiekty z trzema gwiazdkami, które stanowiły prawie połowę placówek. Hotele czterogwiazdkowe, których w połowie ubiegłego roku mieliśmy w kraju 418, to kategoria, która w ostatnich latach odnotowała największy wzrost i w największym stopniu wzbogaciła ofertę rynkową. Od 2012 roku ich ilość wzrosła w Polsce niemal dwukrotnie. Obiektów w najwyższej kategorii 5 gwiazdek mamy natomiast w kraju wciąż niezbyt dużo, bo tylko 76.

- Struktura zaplecza hotelowego w Polsce potwierdza, że nasz rynek opiera się wciąż na obiektach ekonomicznych, a na rozwój sektora decydujący wpływ ma siła nabywcza polskiego społeczeństwa – przyznaje Andrzej Szymczyk, Associate Director, Investment &Hospitality w Walter Herz.  

W czołówce Warszawa, Kraków i Gdańsk

Z danych zawartych w opracowaniu Waler Herz wynika, że tradycyjnie najsilniejszymi inwestycyjnie lokalizacjami były główne ośrodki miejskie, wśród których wiodącymi rynkami jest Warszawa, Kraków i Gdańsk.

- Niemniej jednak swoją ofertę rozbudowują także główne miejscowości turystyczne. W widocznym stopniu miały w tym swój udział m.in. inwestycje typu condo z rozproszoną strukturą właścicielską, które w ostatnich latach stały się bardzo popularnym produktem inwestycyjnym na rynku. Związany z ich realizacją model pozyskiwania finansowania pozwolił na stworzenie pewnej liczby obiektów, które prawdopodobnie nie powstałyby przy udziale tradycyjnego finansowania ze względu na ograniczenia związane z lokalizacją czy biznes planem. Wysokie ryzyko związane z inwestowaniem w tego rodzaju projekty, na co we wrześniu zeszłego roku zwracała uwagę Komisja Nadzoru Finansowego, zaowocowało wstrzymaniem przez banki pozytywnych decyzji kredytowych dla wielu zaplanowanych już inwestycji. Mimo, że dla niektórych z nich zostały wydane pozwolenia na budowę i podpisane umowy franczyzowe z sieciami hotelowymi. Ta zmiana z pewnością przyniesie spadek liczby powstających obiektów condo w najbliższych latach – informuje Andrzej Szymczyk.

Inwestorzy zrewidują plany

Ponadto, zdaniem eksperta, wprowadzony w marcu br. stan epidemii, w połączeniu z nasyceniem niektórych lokalnych rynków hotelowych, zaowocuje spadkiem liczby aktywnych obiektów hotelowych w kraju. - Weryfikacja rynku związana z nowymi warunkami funkcjonowania hoteli będzie trudnym sprawdzianem szczególnie dla obiektów z historycznie słabą rentownością, które już wcześniej miały trudności z zapewnieniem odpowiedniej płynności finansowej. Możemy spodziewać się także, że wielu inwestorów zrewiduje swoje plany i zdecyduje się na przesunięcie terminów realizacji nowych projektów lub całkowicie odejdzie od inwestycji – dodaje Andrzej Szymczyk.

W drugiej połowie 2019 roku mieliśmy w kraju prawie 177 tys. pokoi w hotelach i innych obiektach hotelowych. W porównaniu ze stanem sprzed roku zasoby noclegowe wzrosły o 6285 pokoi. Większość krajowego zaplecza zapewniały hotele skategoryzowane, w których było ponad 141 tys. pokoi, z czego ponad 5300 pokoi przybyło od poprzedniego roku. Obłożenie obiektów hotelowych w ostatnich latach rosło. Jak szacują analitycy Walter Herz, średni stopień wykorzystania pokoi hotelowych w 2019 roku w Polsce wyniósł 50,8 proc.

Należy zwrócić przy tym uwagę, że od 2017 roku mogliśmy obserwować nieproporcjonalnie szybszą rozbudowę bazy noclegowej w naszym kraju (wzrost o 9 proc.) w porównaniu ze stopniem jej wykorzystania (wzrost o 2 proc.). Liczba turystów korzystających z obiektów noclegowych w Polsce wzrosła natomiast w ciągu roku o ponad 5 proc. do 35,7 mln osób.

Rynek warszawski z największym wzrostem

Najbardziej gwałtowny rozwój od kilku lat przeżywa rynek hotelowy w Warszawie. W 2019 roku zasoby stolicy wzrosły o prawie 1400 pokoi, które weszły na rynek w 7 nowych obiektach. Do warszawskiej bazy hotelowej dołączyły m.in. hotel moxy Warszawa Praga (141 pokoi), Vienna House Warszawa Mokotów (164 pokoje), Four Points by Sheraton Warszawa Mokotów (190 pokoi), Puro Warszawa Centrum (149 pokoi), czy Motel One (333 pokoje). Po renowacji i rebrandingu na rynek powrócił również hotel sieci Radisson zlokalizowany przy ulicy Grzybowskiej z 311 pokojami, który funkcjonuje obecnie pod marką Radisson Collection.

W tym roku oferta hotelowa w Warszawie, zgodnie z wcześniejszymi planami firm, powinna zwiększyć się o około 3000 pokoi, które ma zaoferować 16 nowych obiektów hotelowych. Wśród planowanych otwarć są zarówno hotele zlokalizowane w ścisłym centrum miasta, jak Crowne Plaza i Holiday Inn Express przy Rondzie Daszyńskiego, Nobu przy Wilczej, czy NYX w kompleksie Varso, jak również obiekty usytuowane w dzielnicach zewnętrznych jak m.in.: Mercure Warszawa Ursus Station, Staybridge Suites Warsaw Ursynów czy Best Western Plus Warsaw Wawer.

Nowe marki w Krakowie

Kraków niezmiennie od wielu lat cieszy się dużym zainteresowaniem turystów, rośnie też liczba osób przyjeżdżających do miasta w celach służbowych. Dlatego też zainteresowanie inwestorów tą lokalizacją nie spada. W 2019 roku w stolicy Małopolski pojawiło się 11 nowych obiektów hotelowych, w tym 9 obiektów czterogwiazdkowych i 2 hotele pięciogwiazdkowe. Znalazły się wśród nich m.in. Balthazar Design Hotel z 25 pokojami, ibis Styles Kraków Santorini z 63 pokojami, Wawel Queen z 49 pokojami czy hotel mGallery by Sofitel Kraków z 64 pokojami, działający w ramach grupy Bachleda Luxury Hotel.

Wśród zapowiadanych tegorocznych otwarć wymienić można natomiast m.in. hotel AC by Marriott Kraków przy krakowskich Błoniach, który zaoferuje 300 pokoi. W następnych latach wejść na rynek mają z kolei takie hotele jak Autograph Collection Kraków (125 pokoi), Curio Collection by Hilton (113 pokoi), Hyatt Place Kraków (216 pokoi), King Salomon (117 pokoi), Mercure Kraków Fabryczna City (200 pokoi), Indigo Kraków Wawel Castle (76 pokoi), ibis Styles Kraków Mogilska (259 pokoi), Tribe Kraków Stare Miasto (170 pokoi), czy Le Meridien Kraków (dawniej Hotel Royal, około 100 pokoi). Dwa hotele powstaną także przy lotnisku w Balicach: moxy i Hampton by Hilton (173pokoi).

Wrocław unowocześnia bazę

Wrocławski rynek hotelowy charakteryzuje zaś relatywnie uboga i nienowa baza noclegowa. Rozwój biznesu w tej lokalizacji i notowana, coraz większa atrakcyjność turystyczna miasta sprawia, że inwestorzy i hotelarze bardzo mocno interesują się tą aglomeracją. Wielkość bazy noclegowej we Wrocławiu rozwijała się powoli przez szereg lat, by w lipcu 2019 roku zwiększyć się o ponad 600 pokoi, co stanowi wzrost o przeszło 13 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. W 2019 roku wrocławski rynek wzbogacił się o takie hotele jak: Best Western Premier Wrocław z 64 pokojami, zarządzany przez Dobry Hotel, DB Hotel z 149 pokojami, The Bridge mGallery by Sofitel Wrocław ze 184 pokojami, hotel Traffic z 36 pokojami, Korona Hotel Wrocław Market Square ze 115 pokojami, czy ZooHotel z 50 pokojami.

W 2020 roku planowane jest otwarcie kolejnych obiektów, w tym m.in.: hotelu Altus Palace Wrocław (81 pokoi w dawnym Pałacu Leipzigerów) i Q Hotel Wrocław Bielany (209 pokoi). W następnych latach gości ma z kolei powitać Grand Hotel Wrocław (170 pokoi), Hampton by Hilton Wrocław Airport (120 pokoi), Indigo Wrocław (127 pokoi), Vienna House Easy Wrocław (240 pokoi), Holiday Inn Express Wrocław (142 pokoje), czy Puro Wrocław Dworzec Świebodzki (337 pokoi).

Gdańsk trójmiejskim liderem

Na rynku trójmiejskim bardzo mocno przez ostatnie lata rósł Gdańsk. Od 2012 roku liczba pokoi hotelowych w mieście wzrosła o 2143 jednostki, dzięki czemu zasoby Gdańska zwiększyły się o 63 proc. W tym samym czasie w Sopocie liczba pokoi hotelowych wzrosła o 39 proc., a w Gdyni tylko o 3 proc.

W 2019 roku na rynku trójmiejskim przybyło ponad 600 nowych pokoi hotelowych, które dostarczone zostały głównie przez dwa gdańskie obiekty: Radisson Hotel & Suites Gdańsk z 350 pokojami i Holiday Inn Gdańsk Old Town z 240 pokojami.

Na ten rok zaplanowano w Gdańsku m.in. otwarcie kompleksu przy ulicy Pszennej z czterogwiazdkowym hotelem Grano (136 pokoi) oraz częścią apartamentową Grano Residence (141 pokoi). W następnych latach przy ulicy Chmielnej ma powstać obiekt z 350 pokojami w różnych standardach i markach należących do Louvre Hotels Group. Na rynek ma wejść również kompleks Holiday Inn Express i Staybridge Suites przy alei Grunwaldzkiej (246 pokoi).

W 2021 roku przy gdańskim Długim Targu pojawić się ma również hotel Indigo Gdańsk Old Town (67 pokoi) i hotel Reneissance Gdańsk, położony przy Chmielnej (250 pokoi).

W Sopocie z kolei w tym roku ma zostać otwarty m.in. 100 pokojowy hotel Sopotorium Medical Resort & SPA z ofertą skierowaną do osób przyjeżdżających na pobyty medyczne, rehabilitacyjne i kuracyjne. Kurort czeka również na otwarcie hotelu Radisson Blu przy ulicy Bitwy pod Płowcami, który dostarczyć ma 220 pokoi. U zbiegu ulic Haffnera i Niepodległości realizację obiektu hotelowego z 230 pokojami planuje firma Polnord. Hotel Crowne Plaza Sopot ma zostać otwarty w 2022 roku.

Stabilny Poznań i rozwojowe Katowice

Poznań, legitymujący się długą tradycją hotelarską od wielu lat mocno związaną z branżą targową i wystawienniczą, w ostatnich latach odznacza się stabilizacją, zarówno popytową, jak i podażową. W 2019 roku został otwarty hotel Hampton by Hilton Poznań Old Town ze 117 pokojami, a przy lotnisku Ławica zaczął działać obiekt pod marką moxy ze 120 pokojami, należący do Polskiego Holdingu Hotelowego..

Do najbardziej interesujących, zapowiadanych w Poznaniu otwarć należy zaś niewątpliwie pierwszy w naszym kraju hotel sieci Occidental, należącej do hiszpańskiej Grupy Barceló. O funkcję hotelową ma też wzbogacić się Kupiec Poznański, jeden z najbardziej rozpoznawalnych budynków w mieście. W 2022 roku powstać ma się w nim hotel AC by Marriott, który zaoferuje około 150 pokoi.

W Katowicach w połowie 2019 roku funkcjonowało 2300 pokoi w obiektach hotelowych. Po otwarciu zapowiadanych hoteli, które obecnie są w trakcie realizacji i lub planowania, podaż w mieście zwiększy się o prawie 1900 pokoi. Zainteresowanie tą lokalizacją ze strony inwestorów determinuje wzrost rynku biurowego i liczne wydarzenia targowo-wystawiennicze organizowane w mieście. W 2020 roku gości przyjąć ma hotel Diament Plaza Katowice, który po rozbudowie zaoferuje 135 pokoi. W 2021r. otworzyć ma się hotel Mercure Katowice City Center z 268 pokojami. A w 2022 roku ma zakończyć się budowa czterogwiazdkowego hotelu Puro, dzięki któremu katowicki rynek wzrośnie o 247 pokoi.

Wśród zapowiadanych w Katowicach otwarć jest również hotel Qubus z 97 pokojami oraz dwumarkowy Kyriad i Première Classe, który zaoferuje łącznie około 200 pokoi. W miejscu wyburzonego, słynnego hotelu Silesia w ścisłym centrum miasta stanie natomiast Nova Silesia. Inwestycja obejmować będzie dwa czternastokondygnacyjne budynki biurowe, które przyniosą 30 tys. mkw. powierzchni i siedmiopiętrowy hotel ze 150 pokojami. Uruchomienie swojego drugiego hotelu w Katowicach planuje również sieć Vienna House. Czterogwiazdkowy obiekt Vienna House R.evo z 203 pokojami ma łączyć funkcje hotelu z apartamentami na dłuższe pobyty.

 

o Walter Herz

Walter Herz jest wiodącym na rynku, polskim podmiotem prowadzącym działalność w sektorze nieruchomości komercyjnych na terenie całego kraju. Od 7 lat firma świadczy kompleksowe oraz strategiczne doradztwo: najemcom, inwestorom i właścicielom nieruchomości. Zapewnia pełną obsługę dla sektora prywatnego, jak i publicznego. Eksperci Walter Herz wspierają klientów w poszukiwaniu i wynajmie powierzchni biurowych, doradzają w przypadku projektów inwestycyjnych oraz projektów hotelowych.

Poza siedzibą w Warszawie, firma posiada odziały w Krakowie i Gdańsku. Firma Walter Herz jest twórcą Akademii Najemcy, pierwszego w Polsce projektu, który wspiera i edukuje najemców powierzchni komercyjnych z całej Polski, szkolenia są stacjonarne, prowadzone w największych miastach w kraju. W trosce o najwyższy poziom etyczny świadczonych usług wprowadziła Kodeks Dobrych Praktyk.

dompress : :